Vliv životosprávy maminky na zdraví dětí. V. Syrový

Vliv životosprávy maminky na zdraví dětí.

Na vzniku nejobávanějších civilizačních onemocnění i dalších zdravotních problémů (jako jsou např. alergie) se z převážné míry podílí nevhodná životospráva, hlavně nesprávný stravovací a pitný režim. Pokud se tedy zaměříme na zdravý životní styl, můžeme výrazně snížit rizika vzniku většiny z nejčastějších soudobých onemocnění. Není však správné čekat, až to vyřeší někdo „shora“, ale je třeba začít u sebe a ve svém nejbližším okolí měnit věci k lepšímu.

Často se mluví o vědomém rodičovství, které má začít mnohem dříve, než se narodí dítě. Ideální je, pokud se žena – ještě před tím, než se s partnerem rozhodnou k početí – nejen seznámí, ale i prakticky zabývá zdravým životním stylem. Pokud se ženy takto s předstihem postupně seznamují se správnou skladbou jídelníčku a vhodnými způsoby zpracování kvalitních surovin, má to kromě zdravotních přínosů i další výhody; např. na to mají více času a klidu, než později, když se už třeba musí starat o děti.

Po celou dobu těhotenství může budoucí maminka z této doby „příprav“ čerpat mnohé poklady. Přitom má mít stále na paměti, že zásobuje nejen svůj organismus, ale buduje i tělíčko dítěte! Proto by se měla snažit vyciťovat, co vše je k tomu potřeba, tzn. vnímat impulsy, které jí napovídají, co má jíst, pít atd. Kromě toho by měla též dobře rozmýšlet, jaké suroviny jsou nejvhodnější a zároveň kontrolovat odpovídající kvalitu všech přijímaných potravin i nápojů.

Obecně by těhotná žena měla konzumovat co nejméně průmyslově zpracovaných potravin. Pokud se jim občas vyhnout nemůže, měla by vždy zkontrolovat, jaká jsou ve „složení“ uvedena éčka či další chemikálie. Které z nich nejvíce škodí a další informace z této oblasti se lze dovědět v mnoha publikacích.

Porod jako nesmírně důležitý mezník by měl proběhnout co nejpřirozeněji, aby se do těla matky dostalo co nejméně chemických látek. Rovněž je důležité, jaké maminka po porodu dostane první jídlo – v žádném případě by to neměl být párek, uzeniny či další z přiotrávených „lahůdek“! Naopak my měla dostat plnohodnotný pokrm, který není znečištěn mikrobiologicky ani chemicky. Vždyť dítě má být nedlouho po narození kojeno. Proto je třeba od samého počátku myslet na to, že jídelníček maminky podmiňuje kvalitu mateřského mléka. Tuto skutečnost je třeba brát v úvahu po celou dobu kojení!

Přestože se o vlivu výživy mluví často, tak většinu z žen to moc nezajímá; alespoň do té doby, dokud někdo nemá zdravotní problémy. Nedávno mi třeba jedna mladá maminka vyprávěla, že se po porodu kvůli nedostatku času cpala každý den šunkou. U jejího plně kojeného dítěte se brzo objevily značné ekzémy. Když s nimi šla k lékařce, tak ji prý sdělila: „To bude alergik…“. Shodou okolností se však ona maminka dostala k mé knize „Tajemství výrobců potravin“, v níž vysvětluji možné dopady éček, které se přidávají do běžných uzenin. Udělala následně jednoduché opatření – vyřadila ze svého jídelníčku všechny uzeniny a během několika dnů u jejího dítěte ekzémy naprosto vymizely. Překvapilo to nejen jí samou, ale i ošetřující lékařku, která po prohlídce jejího dítěte prohlásila: „Takhle čistou kůži jsem ještě neviděla.“

Ještě složitější situace nastává, když miminko začne přecházet na běžnou stravu. Tehdy spolupůsobí více vlivů; mimo jiné lze dítěti jen těžko rozumově vysvětlit, co je zdravé a co nikoli. Proto je u malých dětí nejdůležitější řádný příklad rodičů i jeho okolí. Rozhodující je samozřejmě působení maminky; pokud si třeba ta často a ráda pochutnává na čokoládě, může svému dítěti jen těžko vysvětlit, že ono ji jíst nemá.

Možná, že v mnohých ženách nyní trhlo, cože by na čokoládě mělo být nedobrého. Musím je ale v tomto ohledu zklamat; čokoláda kromě toho, že jde o „kalorickou bombu“ vykazuje i další nevýhody. Jednak v ní užitá kombinace cukru a tuku (leckdy nekvalitního margarinu) dost zatěžuje trávicí orgány. Mimoto v ní přítomné kakao je řazeno k alergenům (např. stahuje průdušky). Z uvedených důvodů by si uvědomělé maminky měly tuto obecně oblíbenou laskominu pokud možno odpustit a dát si raději nějaký zdravější mls; např. sezamovou či slunečnicovou chalvu, kvalitní müsli tyčky, ořechy v medu či domácí moučníky.

Abych si to u žen zcela nerozházel, musím dodat, že i muži by ve své životosprávě měli dost věcí zlepšit – od vyřazení nezdravých uzenin až po alkoholické nápoje, jako je např. tak oblíbené pivo. Jejich ratolesti přece dobře vidí, co tatínek jí či pije a nespokojí se s výmluvou: „To může jen tatínek a pro tebe to není!“ V jejich hlavičce se může uhnízdit „červíček“ žádostivosti a leckdy si říkají: „Kéž bych mohl(a) ochutnat to, po čem se tatínek tak oblizuje“.

Dále je třeba brát v úvahu to, že na dítě nepříznivě působí reklama (hlavně televizní) a to i na podvědomé úrovni. Z toho může vyplynout, že pak vyžaduje potraviny, které ani nezná a jinak by o ně nestálo. Dokonce se může domáhat nevhodně zpracovaných pokrmů či nápojů, které obsahují spoustu umělých chemických látek, jež jeho tělo zjevně nepotřebuje. Takže jednoduchá rada zní: neplést mu hlavičku nesmysly z televize. Možná někoho napadne, že je to těžké. Mé dcery však bez televize vyrostly a nepřineslo jim to žádnou škodu. Také si nenavykly na limonády ani uzeniny a proto takovéto zbytečnosti dodnes nevyžadují.

Vraťme se ale opět ke správné výživě. Jak tedy organismus zásobovat tím, co potřebuje a co mu prospívá? Jednoduše: konzumovat jen kvalitní a plnohodnotné pokrmy či nápoje. Obecně by strava měla být pestrá, vyvážená a pravidelná. Samozřejmě, že jídlo nám má chutnat a měli bychom z něj mít příjemný pocit; zároveň má přijatá strava pokrývat i všechny různorodé potřeby těla. Chceme-li co nejpříznivěji působit na celkové zdraví, měli bychom dávat pozor jednak na přemíru – hlavně nepřirozených a škodlivých sloučenin. Kromě toho bychom se měli snažit zamezovat i nedostatku – obzvláště je tělo potřeba zásobovat všemi vitaminy, minerály a dalšími nepostradatelnými látkami. Tím poskytujeme organismu ty nejlepší podmínky, aby mohl splnit všechny své nezastupitelné funkce – a to i během těhotenství a kojení. Jelikož zdraví děti je nadmíru důležité, měli bychom nejen u maminek, ale též u dětí důsledně dbát na rozumnou životosprávu!

Příspěvek byl publikován v rubrice Články a jeho autorem je strp-admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.